054-7363744 eliahu@sigalon.com

בלוג

מדריך קצר למקים אתר אינטרנט – פרק א: רכישת דומיין

מדריך קצר למקים אתר אינטרנט – פרק א: רכישת דומיין

אוקטובר 2018

יותר מעשר שנים אני עוסק בהקמת אתרי אינטרנט ובזמן הזה למדתי לא מעט על טעויות שעושים לקוחותי או לקוחותיה הפוטנציאליים, טעויות שקל להימנע מהן ולחסוך בכל לפעמים הרבה עוגמת נפש.

דומיין הוא השם שבו יוכר אתר האינטרנט ותיבות הדואר הקשורות אליו, כמו sigalon.co.il   sigaloncom שלנו (המייל שלי הוא eliahu@sigalon.com).

רכישת דומיין היא הפעילות הראשונה של רוכש או בונה עתידי של אתר האינטרנט, לפעמים שנים רבות לפני שהאתר עצמו נבנה. לכאורה זוהי פעולה פשוטה מאד אך היא טומנת בתוכה לא מעט מוקשים. הרוכש אינו מקדיש לעניין תשומת לב כי הוא נראה טריוויאלי והוא רוכש את הדומיין אצל מי שמופיע ראשון בגוגל או מי שמציע את המחיר הנמוך ביותר. רישום ואחסקת דומיין כרוכים בתשלום שנתי של כ-75 ש"ח והחסכון הפוטנציאלי שולי ואילו הנזק הפוטנציאלי עלול להיות די כבד.

המוקשים של רישום דומיין לא מוצלח מתגלים כאשר רוצים להקים אתר או להעביר אתר ממאחסן אחד לשני. במקרה כזה צריך לשנות DNS (ועל כך עוד ידובר באחד הפרקים הבאים). כדי לעשות זאת צריך להיכנס למימשק הניהול של הדומיין ולשנות שם משהו ב-DNS.

פתאום מסתבר שהרוכש לא שמר את הסיסמה ואין לו דרך סבירה ליצור קשר עם רשם הדומיין. אחד הלקוחות שלנו נאלץ להתקשר כמה פעמים לרשם הדומיין באוסטרליה כדי שיוכל להעביר אתר ממאחסן אחד לאחר. הרבה זמן, לא מעט כסף ובעיקר הרבה עצבים. מיותר לגמרי.

מוקש נוסף הוא נוחות השימוש במימשק הניהול. כדי לבדוק את זה לפני שרוכשים דומיין. לפעמים זה יכול להיות מטרד אמיתי. לא פעם נאלצתי להתקשר לרשם הדומיין, כי המימשק היה לא ברור לי ואני סוחב איתי מאות כניסות למימשקי ניהול של דומיינים.

המוקש המעצבן ביותר, גם אם לא מאד נפוץ, נעוץ בחבילות שרשמי דומיין מציעים, בדרך כלל רישום משולב באחסון האתר או באחסון תאי הדואר. החבילה יכולה להיות אטרקטיבית מבחינה כספית, אבל כדי להיזהר. קרה לי לא פעם שלקוח רצה להעביר את האתר או את תיבות הדואר לספק אחר ורשם הדומיין הערים קשיים. בסופו של דבר יש לכם זכות חוקית על הדומיין שלכם והפסק אינו יכול למנוע מכם העברת אחסון לספק אחר, אבל הוא יכול לעשות את החיים קשים, אולי תוותרו.

העברת הדומיין עצמו היא מטרד ובדרך כלל אין שום סיבה להעביר דומיין אם הוא רשום אצל רשם "נורמלי", כי ניתן לבצע כל פעולה באתר ללא קשר אצל מי הדומיין רשום. במקרה זה והוא המקרה הטוב, הקשר היחידי עם רשם הדומיין הוא תשלום שנתי של דמי אחזקת הדומיין.

אני יכול להמליץ על שני רשמים ישראלים Livedns ו-  Interspace ורשם בינלאומי אחד Godaddy שאיתם יש לי ניסיון טוב כמה הרבה שנים. יתרונם של הרשמים הישראליים היא שהתקשורת איתם יותר נוחה. המלצתי אינה אומרת, כמובן, שהאחרים אינם טובים. את אלה אני מכיר.

מדריך קצר למקים אתר אינטרנט – פרק ב': התשתית

מדריך קצר למקים אתר אינטרנט – פרק ב': התשתית

ספטמבר 2018

את האתר שלכם אתם יכולים לבנות בעצמכם, יכול לבנות אותו חבר או בן משפחה, אך לרוב יבנה אותו ספק שמתמחה בבניית אתרים. אם אינכם בונים את האתר בעצמכם שאלת התשתית אינה חשובה במיוחד ואני ממליץ להסתמך על המלצת הספק שבונה את האתר )על בחירת ספק מתאים אדון בפרק אחר).

בכל מקרה כדאי לדעת משהו על תשתיות. תשתית היא אוסף הכלים שבו משתמש בונה האתרים כדי לבנות אתר, מעין סט כלים מקצועי.

התשתיות מתחלקות לתשתיות קוד פתוח ולתשתיות אחרות. המלצה חמה שלי לוודא שהאתר מוקם בתשתית קוד פתוח, כך שבכל עת תוכלו להחליף ספק או לבצע בעצמכם שינויים באתר.

שתי התשתיות הנפוצות ביותר והן גם אלה שאנחנו מכירים ואיתן אנחנו עובדים הן תשתית ג'ומלה    Joomla  ותשתית ורדפרס WordPress ובשתיהם ניתן לבנות כמעט כל אתר שיתאים לדרישותיכם.

לא אכנס להבדלים בין שתי התשתיות, די אם אומר שתשתית ג'ומלה מובנית יותר ומתאימה יותר לאתרים עם כמה רמות של תפריט ואילו וורדפרס גמישה יותר, במיוחד בטיפול בתמונות. בתחרות ביניהם וורדפרס מנצחת מסיבות שאינן ברורות לי ופעמים רבות לקוח מבקש אתר וורדפרס מבלי שידע מדוע.

מדריך קצר למקים אתר אינטרנט – פרק ג: בחירת בוני האתר

מדריך קצר למקים אתר אינטרנט – פרק ג: בחירת בוני האתר

דצמבר 2018

למי שאינו בונה או משדרג בעצמו את אתר האינטרנט שלו בחירת הספק היא המהלך החשוב ביותר בתהליך. רצוי להגיע לשתיים עד ארבע הצעות מחיר, שהרי לא תוכלו, כנראה, להשקיע את המאמץ הדרוש לטפל ביותר מארבע הצעות מחיר.

השאלה הראשונה היא איך מוצאים את המועמדים להגשת ההצעות. אין נוסחת פלא אבל אני יכול להמליץ על כמה אפשרויות:

א. תשאלו את אלה שהקימו אתרים דומים לשלכם, למשל, אתרים שעוסקים באותו תחום ותשאלו את דעתם. זאת דרך טובה מאד ועל פי רוב מביאה הצעות מחיר ראויות.

ב. תחפשו בגוגל אתרים שעשויים להיות דומים לאתרים שלכם, תבררו מי בנה אותם (בדרך כלל בתחתית האתר יש לינק לבונה האתר) ותבדקו את האתרים שאותו ספק בנה – ברוב האתרים של בוני אתרים יש תיק עבודות, שלפעמים נקראים גם פורטפוליו.

ג. תחפשו בגוגל ספקים שבונים אתרים שעשויים להתאים לכם. למשל חיפוש "בניית אתרים חברות עתירות ידע" תעלה את האתר שלנו במקום הראשון. איזה יופי!

אחרי שפניתם לספקים וקיבלתם מהם הצעות מחיר (תשימו לב לזמן התגובה, הוא מרמז על העתיד) צריך לבחון את ההצעות. גם כאן אין נוסחות קסם אבל אוכל לתת כמה המלצות:

א. תבדקו מה המחיר המוצע ותשוו למחירי השוק לאתרים מקבילים. טווח המחירים שלנו נע בין 3,500 ש"ח לחברות מתחילות וקטנות, כ-5,000 ש"ח לחברות בינוניות ועד 10,000 ש"ח לחברות של כ-100 עובדים או אתרי חנות די גדולים. הצעות נמוכות מאד מצביעות בדרך כלל על בוני אתרים לא מקצועיים או מזדמני. אם אתם רוצים להתייחס להצעות אלה רצוי לבחון את המציעים בשבע עיניים (למי עשו אתרים, כמה זמן הם פועלים, מה הרקע שלהם). הצעות גבוהות יותר תקבלו בדרך כלל מחברות גדולות יחסית ואני לא ממליץ לשלם מחיר גבוה – הסחורה שתקבלו תהיה לרוב פחות טובה מזו שתקבלו עבור מחיר צנוע.

ב. רמזתי כבר ועכשיו אגיד זאת בצורה ישירה – לא כדאי לכם לפנות ל-"מובילי השוק" אלא אם אתם חברת החשמל או עיריית תל-אביב. לחברה שיש בה עד 100 עובדים מתאים ספק לא גדול, בין עובד אחד לחמישה עובדים. אצל ספק גדול אתם עלולים ללכת לאיבוד. בסופו של דבר האתר נבנה על ידי אדם אחד או שניים, אלא שבחברה גדולה האנשים מתחלפים לעיתים קרובות ואילו בחברה משפחתית קטנה כמו שלנו אותו צוות משרת את הלקוחות כבר למעלה מעשר שנים. אצל ספק קטן תזכו לתגובה מהירה, יחס אישי ולרוב גם אתר יותר טוב.

ג. בטווח מחירים סביר למחיר עצמו אין חשיבות. חסכון של כמה מאות שקלים עלול להתברר כיקר מאד בהמשך הדרך. צריך לבדוק את האתרים שבנה המציע. רצוי להתעלם עד כמה שאפשר מאתרים עם גימיקים – במבט ראשון גם מושכים את העין אבל כעבור זמן מה הם מעייפים. מי שנכנס לאתר והתעייף ישתדל להימנע מכניסה נוספת לאותו אתר ומי שאין ברירה בידו יתעצבן.

ד. החלק העיקרי – בדיקת האתרים שנבנו על ידי הספק. רצוי להתעלם ככל הניתן מאפקט האופנה. האתר צריך להיבנות על ידי הכלים המתקדמים ביותר ובהתאם למקובל באותה תקופה, אבל בפורטפוליו של הספק נמצאים גם אתרים ישנים ורצוי לבחון את המקצועיות שלהם יחסית לזמנם.

ה. רושם אישי הוא מרכיב חשוב, בסופו של דבר תצטרכו לעבוד עם מציע ההצעה ועליכם להרגיש נוח איתו. פגישה אינה חיונית, אבל אם אתם מרגישים שהיא נחוצה תעמדו על כך שהיא תתקיים אצלכם במשרד ולא בבית קפה רועש. רוב לקוחותינו מסתפקים בשיחות טלפון, לפעמים קצרות ולפעמים ארוכות.

ו. תבקשו לדבר עם לקוחותיו של הספק הפוטנציאלי. בשיחת טלפון או שתיים תוכלו לבדוק אם לספק יש מחויבות ארוכת טווח לשרת אתכם ואם צורות ההתחשבנות שלו הוגנות.

ז. לבסוף – תכולת ההצעה. כדאי שההצעה תכיל את כל האלמנטים של האתר: העיצוב, התוכן, המבנה, אחסן, אחזקה שוטפת, עדכונים. בהצעות שלנו מחיר האתר כולל אחסון ותחזוקה לשנה הראשונה, השווים כ-500 ש"ח.

מדריך קצר למקים אתר אינטרנט – פרק ד: האחסון

מדריך קצר למקים אתר אינטרנט – פרק ד: האחסון

ינואר 2019

לכל אתר יש מקום פיזי שעליו האתר נמצא – השרת. שרותי האחסון ניתנים בדרך כלל על ידי חברות שיש להן חוות שרתים.

אם האתר שלכם נבנה על ידי בונה אתרים הוא עובד בדרך כלל עם ספק שרותי אחסון מסוים שממנו הוא מקבל שרות טוב.  ההצעה שלו תכלול שרותי אחסון ומבחינתכם הוא הספק ולכם לא יהיה קשר ישיר עם המאחסן. לפעמים לקוחות, שמשדרגים את האתר שלהם, עומדים על כך שהאחסון יהיה אצל אותו מאחסן, אם בגלל שהם מרגישים נוח איתו, אם בגלל זה שהדואר שלהם מאוחסן  אצל אותו מאחסן ואם בגלל שהם לא אוהבים שינויים. זאת טעות. הרבה יותר חשוב שבונה האתר ירגיש נוח עם המאחסן מאשר שאתם תרגישו איתו נוח, כי הוא זה שיעמוד בקשר עם המאחסן.

יש פערים גדולים מאד בין מאחסנים שונים, הן ברמת המחירים ובמיוחד ברמת השרות. לפני כשלוש שנים העברנו את אתרי כל לקוחותינו ממאחסן אחד למאחסן אחר, פעולה שלקחה מאיתנו זמן רב ודרשה הסבר המהלך לכל הלקוחות, כל זאת מפני שהשרות שקיבלנו הלך והידרדר עד שהפך לבלתי נסבל.

והשירות שאתם מקבלים מבונה האתר בכל הנושאים שקשורים לאחסון תלויים במישרין ברמת השירות שהוא מקבל מהמאחסן.

לנושא תיבות הדואר אתייחס בפרק נפרד.

סיורי אופניים בתל-אביב

סיורי אופניים בתל-אביב

נובמבר 2019

בדרך כלל איני נוהג לקחת חלק בעסקים של לקוחותינו, אבל , כפי שקורה, יש יוצאים מהכלל.

יוצא מהכלל כזה הם סיורי האופניים בתל-אביב שנילי טל יזמה. אני רוכב על אופניים די הרבה, רכיבת  שטח, ובאזור שבו אני גר רכיבת שטח פירושה עליות וירידות, רוב הזמן עליות, כי הירידות דורשות הרבה פחות זמן.

 נילי טל היא במאית סרטים דוקומנטריים מוכרת (הכלות מאוקראינה, חרוט בגופי, בת שישים מחפשת אהבה, סוד הרצח את רוז ועוד). הסיורים של נילי בתל-אביב שונים לחלוטין מרכיבת האופניים שלי. זוהי רכיבה בשטח עירוני שטוח לגמרי, ועוד באופניים חשמליים. לא אתגר לרוכב שטח ותיק, מה שמושך אותי להשתתף באחד הסיורים הם הסיפוריה של נילי.

אני מכיר את תל-אביב היטב , באחת מחופשות הקיץ של נעורי עבדתי אפילו כדוור בעיר. יהיה מעניין לראות את העיר בעיניים של נילי.

מדריך קצר למקים אתר אינטרנט – פרק ו: קידום אתרים

מדריך קצר למקים אתר אינטרנט – פרק ו: קידום אתרים

פברואר 2019

קידום אתרים הוא תחום עיסוק מאד מיוחד שממלא צורך מיוחד וחשוב. מטרת הקידום להביא את האתר שלכם גבוה ככל האפשר בחיפוש בגוגל ובכך לגרום להגדלת מחזור העסקים שלכם. ככל שעולה חלקו של המסחר באינטרנט מכלל המסחר כך עולה חשיבותו של קידום האתרים.

רבים מהלקוחות חסרי הניסיון מצפים למצוא את האתר שלהם בדף הראשון בגוגל. אם אתם שייכים לקבוצה הזו אתם עלולים להתאכזב קשה, עד כדי חרטה על כך שהקמתם בכלל אתר אינטרנט. אחד מלקוחותינו, חנות גדולה לצורכי חשמל בסכנין, התאכזב כל כך מזה, שהאתר לא הביא לו לקוחות חדשים, שאחרי שנה ביקש להוריד את האתר ולא בנה אחר במקומו עד עצם היום הזה.  

כמה תובנות יסוד:

א. בדרך כלל יש משמעות רק לאתרים שנמצאים בעמוד הראשון, בין עשרת האתרים הראשונים, לא כולל את אלה שמפרסמים בתשלום. לקידום שלא באמצעות פרסום קוראים קידום אורגני. מחקרים הראו שמספרם של הגולשים שעוברים מעבר לעמוד הראשון בגוגל בטל בשישים.

ב. מיקומכם בחיפוש נקבע על ידי שני גורמים – באיזה מילת חיפוש מחפשים אתכם ומה התחרות על אותה מילת חיפוש. אם אתם מנהלים משרד עורכי דין ואתם מצפים שימצאו אותכם בעמוד הראשון כאשר מחפשים "עורכי דין", תשכחו מזה, הסיכוי לכך אפסי, אלא אם תשקיעו בקידום האתר מאמץ או כסף רבים מאד, כי יש משרדים רבים מאד של עורכי דין וכולם רוצים להיות בעמוד הראשון. לעומת זאת, אם יחפשו אתכם לפי מילת חיפוש "משרד עוכדי דין לקבלת אזרחות פולנית" הסיכוי שלכם הרבה יותר טוב, כי יש הרבה פחות משרדים שעוסקים בקבלת אזרחות פולנית.

ג. בדרך כלל קידום האתר שלכם הוא מהלך שצריך לתכנן בקפידה, רצוי על ידי בעל ידע וניסיון בנושא, והוא כרוך בהשקעת מאמץ, ולרוב גם כסף, לאורך זמן, כפי שמרזמת התמונה משמאל. משום כך, כדאי לכם לבדוק מה הסיכוי שהשקעת המאמץ הזו תחזיר את עצמה. אם אתם חנות וירטואלית, שמוכרת תוכנה באינטרנט, אין לכם כמעט ברירה, כי תוכנה קונים היום כמעט רק באינטרנט ולכן צריך להיערך בהתאם. לעומת זאת אם אתם חברת סטארט-אפ, שנמצאת בשלבי פיתוח, חבל על כל דקה שתשקיעו בקידום האתר, כי אף אחד לא מחפש באינטרנט סטארטאפ כדי להשקיע בו ואם כבר כן הוא יעשה זאת דרך אתרים שמקבצים חברות סטארט-אפ רבות.

איך מחליט גוגל לפי איזה סדר להציג את האתרים השונים בחיפוש?

האלגורתים לקביעת הסדר המדויק של הצגת האתרים הוא "סוד מדינה" וגוגל משנה אותו מעת לעת. לעומת זאת, העקרונות המנחים ידועים, כיוון שחברת גוגל מפרסמת אותם. עיקרון העל של גוגל הוא להביא תועלת מירבית לגולשים.

איך יודע גוגל איזה אתר מביא תועלת לגולשים? קודם כל על פי מספר הביקורים באתר. מספר רב של ביקורים הוא סימן לכך שהגולשים מוצאים עניין במה שיש באתר. אם איננו יודעים משהו ונשאל בגוגל, יש סיכוי שהתשובה תימצא בויקיפדיה ולכן האתר של ויקיפדיה יופיע ראשון בכל חיפוש שבו יש לו מידע רלוונטי.

קריטריון נוסף הוא מספר האתרים האחרים שיש להם לינק לאתר שלכם. אחת הטכניקות המקובלות של מקדמי אתרים מקצועיים הייתה ואולי גם נהוגה כיום היא לייצר אתרים מלאכותיים שכל מה שיש בהם הם לינקים לאתרים אחרים, אתרים של לקוחות, שאותם מקדם האתרים רוצה לקדם. זוהי אחת הטכניקות להתחכם עם גוגל, אלא שטכניקה זו היא קצרת ימים ושכרה עלול לצאת בהפסדה, כי גוגל משנה את האלגוריתם מדי פעם ומעניש את אלה שמתחכמים איתו.

עוד סימן של אתר מעניין הוא התחדשות התכנים בו. אתר של עיתון עזכה בדרך כלל למקום גבוה, כי התוכן שלו משתנה כל יום ולתוכן שהיה מתווסף תוכן חדש. למזלכם מעט עיתונים עוסקים בנושא שחשוב לכם כמו "עיבוד שבבי באמצעות לייזר" ולכן יש לכם סיכוי להתחרות בעיתונים על המקומות הראשונים בחיפושים שרלוונטיים עבורכם.

עבור נרבית הלקוחות שלנו, שבאים מהמגזר העסקי יש שתי דרכים יעילות יחסית שאינן דורשות השקעה כספית כלשהי: לנהל בלוג חדשות שמתעדכן אחת לחודש חודשיים; לוודא בכל אתר שהחברה שלכם מוזכרת (כמו אתר אזור התעשייה שבו נמצאת החברה, אתר התאחדות התעשייה, אתר התערוכה שבה אתם מופיעים, השם שלכם יהיו מקושר לאתר האינטרנט שלכם.

קטגוריות

ארכיון