054-7363744 eliahu@sigalon.com

דצמבר 2018

למי שאינו בונה או משדרג בעצמו את אתר האינטרנט שלו בחירת הספק היא המהלך החשוב ביותר בתהליך. רצוי להגיע לשתיים עד ארבע הצעות מחיר, שהרי לא תוכלו, כנראה, להשקיע את המאמץ הדרוש לטפל ביותר מארבע הצעות מחיר.

השאלה הראשונה היא איך מוצאים את המועמדים להגשת ההצעות. אין נוסחת פלא אבל אני יכול להמליץ על כמה אפשרויות:

א. תשאלו את אלה שהקימו אתרים דומים לשלכם, למשל, אתרים שעוסקים באותו תחום ותשאלו את דעתם. זאת דרך טובה מאד ועל פי רוב מביאה הצעות מחיר ראויות.

ב. תחפשו בגוגל אתרים שעשויים להיות דומים לאתרים שלכם, תבררו מי בנה אותם (בדרך כלל בתחתית האתר יש לינק לבונה האתר) ותבדקו את האתרים שאותו ספק בנה – ברוב האתרים של בוני אתרים יש תיק עבודות, שלפעמים נקראים גם פורטפוליו.

ג. תחפשו בגוגל ספקים שבונים אתרים שעשויים להתאים לכם. למשל חיפוש "בניית אתרים חברות עתירות ידע" תעלה את האתר שלנו במקום הראשון. איזה יופי!

אחרי שפניתם לספקים וקיבלתם מהם הצעות מחיר (תשימו לב לזמן התגובה, הוא מרמז על העתיד) צריך לבחון את ההצעות. גם כאן אין נוסחות קסם אבל אוכל לתת כמה המלצות:

א. תבדקו מה המחיר המוצע ותשוו למחירי השוק לאתרים מקבילים. טווח המחירים שלנו נע בין 3,500 ש"ח לחברות מתחילות וקטנות, כ-5,000 ש"ח לחברות בינוניות ועד 10,000 ש"ח לחברות של כ-100 עובדים או אתרי חנות די גדולים. הצעות נמוכות מאד מצביעות בדרך כלל על בוני אתרים לא מקצועיים או מזדמני. אם אתם רוצים להתייחס להצעות אלה רצוי לבחון את המציעים בשבע עיניים (למי עשו אתרים, כמה זמן הם פועלים, מה הרקע שלהם). הצעות גבוהות יותר תקבלו בדרך כלל מחברות גדולות יחסית ואני לא ממליץ לשלם מחיר גבוה – הסחורה שתקבלו תהיה לרוב פחות טובה מזו שתקבלו עבור מחיר צנוע.

ב. רמזתי כבר ועכשיו אגיד זאת בצורה ישירה – לא כדאי לכם לפנות ל-"מובילי השוק" אלא אם אתם חברת החשמל או עיריית תל-אביב. לחברה שיש בה עד 100 עובדים מתאים ספק לא גדול, בין עובד אחד לחמישה עובדים. אצל ספק גדול אתם עלולים ללכת לאיבוד. בסופו של דבר האתר נבנה על ידי אדם אחד או שניים, אלא שבחברה גדולה האנשים מתחלפים לעיתים קרובות ואילו בחברה משפחתית קטנה כמו שלנו אותו צוות משרת את הלקוחות כבר למעלה מעשר שנים. אצל ספק קטן תזכו לתגובה מהירה, יחס אישי ולרוב גם אתר יותר טוב.

ג. בטווח מחירים סביר למחיר עצמו אין חשיבות. חסכון של כמה מאות שקלים עלול להתברר כיקר מאד בהמשך הדרך. צריך לבדוק את האתרים שבנה המציע. רצוי להתעלם עד כמה שאפשר מאתרים עם גימיקים – במבט ראשון גם מושכים את העין אבל כעבור זמן מה הם מעייפים. מי שנכנס לאתר והתעייף ישתדל להימנע מכניסה נוספת לאותו אתר ומי שאין ברירה בידו יתעצבן.

ד. החלק העיקרי – בדיקת האתרים שנבנו על ידי הספק. רצוי להתעלם ככל הניתן מאפקט האופנה. האתר צריך להיבנות על ידי הכלים המתקדמים ביותר ובהתאם למקובל באותה תקופה, אבל בפורטפוליו של הספק נמצאים גם אתרים ישנים ורצוי לבחון את המקצועיות שלהם יחסית לזמנם.

ה. רושם אישי הוא מרכיב חשוב, בסופו של דבר תצטרכו לעבוד עם מציע ההצעה ועליכם להרגיש נוח איתו. פגישה אינה חיונית, אבל אם אתם מרגישים שהיא נחוצה תעמדו על כך שהיא תתקיים אצלכם במשרד ולא בבית קפה רועש. רוב לקוחותינו מסתפקים בשיחות טלפון, לפעמים קצרות ולפעמים ארוכות.

ו. תבקשו לדבר עם לקוחותיו של הספק הפוטנציאלי. בשיחת טלפון או שתיים תוכלו לבדוק אם לספק יש מחויבות ארוכת טווח לשרת אתכם ואם צורות ההתחשבנות שלו הוגנות.

ז. לבסוף – תכולת ההצעה. כדאי שההצעה תכיל את כל האלמנטים של האתר: העיצוב, התוכן, המבנה, אחסן, אחזקה שוטפת, עדכונים. בהצעות שלנו מחיר האתר כולל אחסון ותחזוקה לשנה הראשונה, השווים כ-500 ש"ח.